Gazeta Wyborcza

z Wikipédie, slobodnej encyklopédie
Prejsť na: navigácia, hľadanie
Redakcia denníka v meste Lodž

Gazeta Wyborcza [gazeta vyborča] (po slovensky Volebné noviny) sú celopoľské noviny, druhý najpredávanejší poľský denník, ktorý vydáva mediálny koncern Agora S. A. (akciová spoločnosť). Gazeta Wyborcza je považovaná za jeden z najvplyvnejších a navýznamnejších tlačových orgánov v Poľsku.

História[upraviť | upraviť zdroj]

Noviny vznikli na základe dohôd pri okrúhlom stole na jar 1989 ako denník reprezentujúci opozíciu (Solidaritu) v období predvolebnej kampane (preto ten názov). Prvé osemstránkové číslo vyšlo 8. mája 1989 v náklade 150 tisíc výtlačkov. Pripravovalo ho 20 novinárov spojených so samizdatovým týždenníkom Tygodnik Mazowsze [mazovše]. Po roku a pol bol priemerný náklad 500 tisíc výtlačkov. V roku 2005 sa pohyboval okolo 450 tisíc a odhaduje sa, že noviny číta okolo 5,5 milióna ľudí. Od začiatku existencie je šéfredaktorom Adam Michnik. Redakčný tým má asi 780 novinárov po celej krajine a 5 korešpondentov v zahraničí.

V septembri 1990 v dôsledku stále väčších rozdielov v bývalom tábore Solidarity odňal vtedajší predseda NSZZ „S“ (Nezávislý samosprávny odborový zväz Solidarita) právo používať logo odborov a heslo Niet slobody bez Solidarity (Nie ma wolności bez Solidarności).

V roku 2003 obvinila Agora, vydavateľ Gazety Wyborczej, popredného filmového producenta Lewa Rywina z pokusu vymámiť z Agory úplatok výmenou za zmenu takzvaného „mediálneho zákona“. Zmena zákona mala Agore umožniť kúpiť Polsat, jednu z celopoľských televíznych staníc. Prípad známy ako Rywinova aféra viedol k zriadeniu sejmovej vyšetrovacej komisie, ktorej vyvrcholením bolo odsudenie Lewa Rywina za napomáhanie pri úplatnej protekcii Agory.

Iné projekty[upraviť | upraviť zdroj]

Externé odkazy[upraviť | upraviť zdroj]