ZEM & VEK

z Wikipédie, slobodnej encyklopédie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ZEM & VEK
Periodicitamesačník
KrajinaSlovensko
VydavateľSofian, s.r.o. [1]
Prvé vydaniemáj 2013 [1]
ŠéfredaktorTibor Rostás
Počet strán140
ISSN1339-2360
Linkzemavek.sk

ZEM & VEK[1] (uvádzané aj ako Zem & Vek alebo Zem a Vek) je slovenský spoločenský magazín[1] a spravodajský portál, deklarujúci sa ako „alternatívne médium bez reklamy“.[2] Časopis spolu so šéfredaktorom bol opakovane kritizovaný pre šírenie konšpiračných teórií, ruskej propagandy, faktografické zavádzanie, nekorektné narábanie so zdrojmi ale aj podprahové nabádanie k nenávisti voči menšinám.[3][4][5][6] V októbri 2019 bol šéfredaktor časopisu obžalovaný z šírenia extrémistických materiálov v súbehu s prečinom hanobenia národa, rasy a presvedčenia a prečinu podnecovania k národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti.[7]

Za zrodom projektu stáli Tibor Rostás (vystupujúci pod pseudonymom Tibor Eliot Rostas), Ivan Galanský, Marián Benka a Dušan Budzák. K ďalším pravidelným autorom časopisu patria Patrik Sloboda, Juraj Pokorný, Peter Čalovka, Peter Staněk, Viktor Timura, Vladimír Liška, Ján Lakota, Milka Zimková, Lukáš Perný, Artur Bekmatov. Aktivity zahŕňajú aj vystúpenia a besedy po rôznych lokalitách na Slovensku.[8][9][10][11]

Projekt je podľa vydavateľov financovaný jeho spotrebiteľmi.[2] Teda z predaja časopisu v novinových stánkoch, predplatným, nákupmi v elektronickom obchode a vstupným v divadle.[chýba zdroj] Bol však publikovaný rozhovor, medzi Rostásom a Kuznecovom (veľvyslanec Ruska na Slovensku), kde rokovali o financovaní.[5][12]

V novembri 2016 založili predstavitelia redakcií konšpiračných médií Zem a vek, Slobodný vysielač, Hlavné správy, Medzičas a Dav Dva Asociáciu nezávislých médií (ANM), ktorej úlohou má byť, okrem iného, ochrana členov pred útokmi maninstreamových médií.[13]

Podľa komisie Konspiratori.sk, ktorú tvoria ľudia z mimovládnych organizácii a denníkov (Denníka N, SME) a vydavateľstiev Mafra Slovakia, Petit Press je zaradený medzi konšpiračné médiá.[14]

Časopis[upraviť | upraviť kód]

Zloženie časopisu je pomerne stále a možno ho rozdeliť na dve časti: spravodajstvo a alternatíva. Časopis má dnes 132 strán z predchádzajúcich 128 a pôvodných 120. Spravodajstvo obsahuje sekcie: Dymové signály, Ekonomika, Udalosti a súvislosti, Orbis pictus, Téma mesiaca, Rendez-vous, Propaganda, Déjà vu, Bez Masky, Pavučina, Korešpondenti, Tribúna. Alternatíva obsahuje sekcie: Neznámi hrdinovia, Expedícia archa, Alternative vita, Nájomní vrahovia, Herbár, Jeden deň, Príbehy zeme, Múzy, Mandragora.

Web[upraviť | upraviť kód]

Pôvodne web stránka slúžila iba ako podpora časopisu a e-shop, neskôr začala uverejňovať vlastné články, ktoré sa z dôvodu aktuálnosti a obmedzenosti miesta nenachádzajú v časopise.

Besedy[upraviť | upraviť kód]

Besedy pribudli k Zem & Vek neskôr. Uskutočňujú sa prevažne v knižniciach v rôznych krajských a okresných mestách po celom Slovensku. Vystúpenia v Ateliéri Babylon v Bratislave prebiehajú raz mesačne. K projektu pribudli ako zatiaľ posledná súčasť.

Redakcia[upraviť | upraviť kód]

Z redakcie postupne odišli viacerí jej členovia. Ivan Galanský, Ján Gašo, Radoslav Chrzán, Anton Smataník, Ľubomír Huďo, Milan Pullman, atď. Zo záznamov relácií v Slobodnom vysielači je možné zistiť primárny dôvod, prečo tak niektorí z nich spravili.

Kritika[upraviť | upraviť kód]

Časopis spolu so šéfredaktorom bol opakovane kritizovaný za šírenie konšpiračných teórií, faktografické zavádzanie, nekorektné narábanie so zdrojmi ale aj podprahové nabádanie k nenávisti voči menšinám.[6] Ide napríklad o kritiku z prostredia týždenníka .týždeň[15], portálov Aktuality.sk[16], jeToTak.sk[17], či denníka SME.[18]

Záznam zo stretnutia predstaviteľov časopisu na ruskom veľvyslanectve 26. mája 2014 rozšíril podozrenia ohľadom nezávislosti, relevantnosti deklarovaného spôsobu financovania a možného šírenia ruskej propagandy.[19]

V júni 2017 bolo zverejnené začatie trestného stíhania pre prečin hanobenia národa, rasy a presvedčenia v súbehu s prečinom podnecovania národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti pre formulácie v článku „Klin židov medzi Slovanmi“, ktorý vyšiel v májovom čísle časopisu. Hovorkyňa špeciálnej prokuratúry uviedla, že „podľa prokurátora uvedené historické citáty doposiaľ nezistený páchateľ vystupujúci pod menom Tibor Eliot Rostás využil tak, že čitateľovi predkladá tvrdenia, že aj v súčasnosti sú pôvodom zlej spoločenskej situácie zásahy židovskej komunity, ktorá rozvracia súčasnú spoločnosť a uvedenými tvrdeniami vyvoláva nenávisť a potrebu zásahu voči židovskej komunite na Slovensku. Neznámy páchateľ vyššie popísaným konaním a zverejnením tohto článku v publikovanom kontexte v ňom uvedených vyjadrení verejne hanobí židovský národ, židovskú národnosť a židovské náboženstvo a podnecuje k nenávisti voči tomuto národu a národnosti“.[20] 17. októbra 2019 podal prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry na šéfredaktora časopisu obžalobu za extrémistické trestné činy.[7]

Počas prezidentských volieb 2019 použil Zem & Vek v niekoľkých článkoch fotografiu kandidátky Zuzany Čaputovej digitálne upravenú podľa antisemitských stereotypov - so zakriveným nosom a zväčšenými perami.[21] Zem & Vek fotografiu stiahol a T. E. Rostas vo svojom stanovisku reagoval, že „Nikto z nás nepozná profil tváre pani Čaputovej, preto sa mohlo poľahky stať, že bola zverejnená takáto fotografia“.

Referencie[upraviť | upraviť kód]

  1. a b c d Zoznam periodickej tlače – Detail, evidenčné číslo EV4782/13 [online]. Bratislava : Ministerstvo kultúry SR, [cit. 2018-03-03]. Dostupné online.
  2. a b Zem a Vek. Stanovisko Slovenskej pošty k oneskorenému doručeniu októbrového Zem&Vek [online]. zemavek.sk, 2016-10-13, [cit. 2016-12-05]. Dostupné online.
  3. WENERSKI, Łukasz. The Visegrad Countries and “Post-Truth” Who is Responsible for Delivering the Kremlin’s Narrative to the Czech Republic, Hungary, Slovakia and Poland? [online]. aei.pitt.edu, 2017, [cit. 2019-09-23]. Dostupné online.
  4. Russian Influence in Central Europe [online]. Prague Security Studies Institute, [cit. 2019-09-23]. Dostupné online.
  5. a b CARSON, Thal. United We Stand, Divided We Fall: The Kremlin’s Leverage in the Visegrad Countries - CEID - Centre for Euro-Atlantic Integration and Democracy [online]. ceid.hu, 2017-12-05, [cit. 2019-09-23]. Dostupné online. (po anglicky)
  6. a b RITOMSKÝ, Matúš. Zem a Vek nebezpečných konšpirácií [online]. priestori.sk, 2014-09-25, [cit. 2016-12-05]. Dostupné online.
  7. a b TASR. Šéfredaktor časopisu Zem a Vek čelí obžalobe z extrémizmu. teraz.sk (Bratislava: TASR), 2019-10-20. Dostupné online [cit. 2019-10-20].
  8. Zem a Vek tour [online]. msks-senec.sk, 2016, [cit. 2019-10-20]. Dostupné online.
  9. Svet za oponou : Nová talkshow mesačníka Zem & Vek v Divadle Malá Scéna STU [online]. interticket.sk, 2013, [cit. 2019-10-20]. Dostupné online.
  10. Videopozvánka na besedy s autogramiádou knihy Mlčanie II [online]. zemavek.sk, 2013-11-23, [cit. 2019-10-20]. Dostupné online.
  11. Hľadáme priestory na besedy v Trnave, Malackách a Dunajskej Strede [online]. zemavek.sk, 2017-09-25, [cit. 2019-10-20]. Dostupné online.
  12. Rozhovor dostupný na Youtube pod názvom: Rostás (ZEM A VEK) žiada ruského veľvyslanca o podporu na médium a politiku
  13. POLÁŠ, Martin. Zem a vek, Slobodný vysielač, Hlavné správy a ďalší sa spojili v asociácii. medialne.etrend.sk (Bratislava: TREND Holding), 2016-12-05. Dostupné online [cit. 2016-12-05]. ISSN 1337-0006.
  14. Zoznam stránok so sporným obsahom [online]. konspiratori.sk, [cit. 2018-03-02]. Dostupné online.
  15. HANUS, Martin; MAJCHRÁK, Jozef. Planéta Rostas. .týždeň (Bratislava: W PRESS), 2014-02-15. Dostupné online [cit. 2016-12-05]. ISSN 1336-653X.
  16. ODKLADAL, Martin. Médiá s politikmi sa potrebujú navzájom, tvrdí tvorca magazínu Zem a vek [online]. aktuality.sk, 2014-04-02, [cit. 2016-12-05]. Dostupné online.
  17. HAVRAN, Michal. Tisove deti [online]. jetotak.sk, 2014-08-28, [cit. 2016-12-05]. Dostupné online.
  18. KERN, Miroslav. Odporcovia systému či očkovania sa pri Kotlebovi viac spájajú. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2013-11-26. Dostupné online [cit. 2016-12-05]. ISSN 1335-4418.
  19. BENČÍK, Ján. Ako je to s údajnou nezávislosťou Tibora Rostása. Denník N Blog (Bratislava: N Press), 2016-02-22. Dostupné online [cit. 2016-12-05].
  20. Rostás môže pykať za článok v Zem a Vek. Špeciálna prokuratúra začala trestné stíhanie. hnonline.sk (Bratislava: MAFRA Slovakia), 2017-06-06. Dostupné online [cit. 2017-06-24]. ISSN 1336-1996.
  21. KERNOVÁ, Miroslava. Zem a Vek upravil nos Čaputovej ako na antisemitských karikatúrach [online]. omediach.com, 14.3.2019, [cit. 2019-03-17]. Dostupné online.

Externé odkazy[upraviť | upraviť kód]