Völkischer Beobachter

z Wikipédie, slobodnej encyklopédie
Prejsť na: navigácia, hľadanie

Völkischer Beobachter (doslova Ľudový pozorovateľ) boli nemecké noviny, ktoré vychádzali dvakrát týždenne vo vydavateľstve Franz-Eher-Verlag v náklade 7 000 kusov. 17. decembra 1920, keď vydavateľstvo za 155 000 mariek nadobudla NSDAP, prešla kontrola nad vydavateľstvom na Antona Drexlera, predsedu robotníckej DAP a noviny sa stali oficiálnym straníckym orgánom NSDAP.

Od 8. februára 1923 začali noviny vychádzať denne, zmenili formát na tzv. americký, mali šestnásť strán a formát 53x47cm.[1]. Počas okupácie Porúria stúpol dopyt po novinách a ich náklad sa zvýšil na 25 000 výtlačkov. Po Hitlerovom neúspešnom puči v noci z 8. na 9. novembra 1923 boli noviny zakázané, po jeho prepustení bolo ich vydávanie 26. februára 1925 znova obnovené.

Noviny vychádzali najprv v Mníchove, kde v roku 1933 dosiahli náklad 127 000 výtlačkov.[1]. Od roku 1933 vychádzali aj v Berlíne a vo Viedni. Roku 1941 mali noviny mimoriadne veľké príjmy z reklamy a ich náklad stúpol na 1 200 000 výtlačkov.

Noviny prestali vychádzať v apríli 1945.

Referencie[upraviť | upraviť zdroj]

  1. a b Patrick Delaforce: Spis Hitler. Bratislava, Ikar 2008, s. 32

Zdroj[upraviť | upraviť zdroj]

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Völkischer Beobachter na nemeckej Wikipédii.