Newsweek

z Wikipédie, slobodnej encyklopédie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Prvé číslo Newsweeku zo 17. februára 1933

Newsweek je americký spravodajský týždenník vydávaný v New Yorku. Distribuuje sa po celých Spojených štátoch i celosvetovo v štyroch anglických verziách a ďalších jazykových mutáciách. Je druhým najväčším týždenníkom v USA. Väčšinu svojej existencie nasleduje týždenník Time v náklade a v príjmoch z reklamy, i keď obidva sú oveľa väčšie ako tretí v poradí U.S. News & World Report.

Dejiny[upraviť | upraviť zdroj]

Pôvodný magazín "News-Week" založil Thomas J.C. Martyn 17. februára 1933. Na obálke bolo umiestnených sedem fotografií z týždenných udalostí, slúžiacich ako lákadlo. Vydanie stálo 10 centov za kus a vyšlo v náklade 50.000 výtlačkov. V roku 1937 sa šéfredaktorom a prezidentom časopisu stal Malcolm Muir. Muir zmenil meno na Newsweek, zdôraznil vysvetlované príbehy, zaviedol samostatné stĺpčeky i prvé medzinárodné vydanie. Postupne rozšíril spektrum tém časopisu, od aktuálnych tém a analýz po recenzie a komentáre. Týždenník v roku 1961 kúpila vydavateľská firma Washington Post Company, vydávajúca tiež denník The Washington Post. Newsweek je pokladaný za najliberálnejší z troch najväčších týždenníkov podľa prieskumu University of California, Los Angeles.[1]

Ku koncu roku 2012 však v USA prestal vychádzať v papierovej podobe a presunul sa výlučne na internet. Za posledných sedem rokov totiž stratil polovicu čitateľov a zisky z reklamy klesli o 80 percent.[2]

Ešte v roku 2003 bol celosvetový náklad 4 milióny výtlačkov, z toho 2,7 miliónov v USA; v roku 2010 sa celosvetovo vytlačilo len 1,5 milióna kusov.

Distribúcia a pobočky[upraviť | upraviť zdroj]

Newsweek vychádza každý týždeň v 190 krajinách sveta. V japonskej lokálnej verzií vychádza od roku 1986, v kórejskej od roku 1991 a španielskej od roku 1996. Od 6. júna 2000 začal vychádzať v arabskej jazykovej mutácii a v tom istom roku v poľskej. V roku 2002 začal s distribúciou v Hongkongu a kontinentálnej Číne, v roku 2004 vyšla prvá ruská verzia a v roku 2006 začala vychádzať verzia v Argentíne. Spoločne so sieťou rádií Jones Radio Network funguje stanica "Newsweek on Air".

Referencie[upraviť | upraviť zdroj]

  1. A Measure of Media Bias [online]. Los Angeles : University of California, Los Angeles, 2004, [cit. 2015-06-23]. Dostupné online. (anglicky)
  2. Americký týdeník Newsweek si lidé přečtou už jen na internetu [online]. Český rozhlas, 2013-01-01. Dostupné online.

Externé odkazy[upraviť | upraviť zdroj]