Hlavné správy

z Wikipédie, slobodnej encyklopédie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Hlavné správy
Typinternetový denník
VydavateľOZ Heuréka evolution
ŠéfredaktorRóbert Sopko
Jazykslovenský
Kontaktné údaje
Webwww.hlavnespravy.sk

Hlavné správy sú slovenský internetový denník. Šéfredaktorom je Róbert Sopko, majiteľ košickej reklamnej agentúry Heuréka evolution a konateľ rovnomenného občianskeho združenia.[1][2][3] Hlavné správy spolupracujú s občianskym združením Slovensko-ruská spoločnosť Jána Čarnogurského. Pre Hlavné správy tiež pod pseudonymom Eugen Rusnák píše Rus Jevgenij Paľcev.[4] Na Slovensku ide o populárne médium, ktoré kombinuje zavádzajúce informácie s reálnymi, čo prispieva k mäteniu čitateľov.[5]

V roku 2018 sa v prieskume dôveryhodnosti slovenských médií výskumného centra Reuters Institute for the Study of Journalism umiestnili hlavnespravy.sk na piatom mieste.[6] V rebríčku za rok 2019 Hlavné správy nezískali žiadnu pozíciu.[7] Denník N prieskum opakovane spochybňoval.[8] Vo februári 2020 súd prikázal dočasne stiahnuť Hlavné Správy zo zoznamu Konšpirátori.sk.[9]

Kritika[upraviť | upraviť kód]

Komisia Konšpirátori.sk (zložená zo žurnalistov, vedeckých pracovníkov, členov mimovládnych organizácii, zástupcov médií a vydavateľov)[10] Hlavné správy v rokoch 2016 – 2020 radila medzi konšpiračné médiá.[11][12] Hlavné správy v zastúpení advokátskou kanceláriou ULC Čarnogurský svoje zaradenie v zozname súdne napadli a dosiahli vydanie neodkladného opatrenia, doručeného vo februári 2020, prikazujúceho dočasné stiahnutie webu zo zoznamu až do vydania súdneho rozhodnutia.[9]

Hlavné správy sú kritizované za poskytovanie priestoru na šírenie konšpiračných teórií, zaujaté spravodajstvo[13][14], dezinformácie,[15][16] vojnovú a prokremeľskú propagandu.[17][18][19][1][4][20]

Denník šíri aj dezinformácie ohľadom slovanskej kultúry, napr. že je staršia ako v skutočnosti alebo lepšia ako ostatné kultúry. Táto forma ovplyvňovania prostredníctvom kultúrnej identity je súčasťou ruskej informačnej vojny.[21]

V roku 2016 napríklad recyklovali hoax, že „Putin vytláča dolár zlatým rubľom“, pričom tvrdili, že Rusko ako odvetu za západné sankcie prestane robiť obchody v dolároch, čím zasadí tvrdý úder Američanom. Tento hoax šíril už dva roky predtým dezinformačný Aeronet.cz a bol medzitým vyvrátený. Hlavné správy článok po pár dňoch stiahli.[17][1]

Hlavné správy šírili lživú správu, že pozorovatelia OBSE potvrdili na Ukrajine nelegálne transplantačné stanice; článok po kritike vymazali (podozrenia vyvrátila aj ruská agentúra RIA), avšak opravu nikdy neuverejnili.[17]

Z českých médií prebrali správu, že cudzinci v Plzni zabili správcu ubytovne, avšak zamlčali v tom čase známu informáciu, že útočník podľa polície pochádzal z Lotyšska. Namiesto toho článok podfarbili fotkou, na ktorej policajti odvádzajú arabsky vyzerajúceho muža.[1]

V apríli 2017 šírili dezinformácie ohľadom chemických útokov v Sýrii.[22] Tvrdili že útok bol nafingovaný organizáciou "Biele Prilby", aby vytvorili zámienku pre medzinárodnú intervenciu západnej koalície pod vedením USA. Opierali sa o tvrdenia predstavenej katolíckych rehoľníčok napriek tomu že BBC s nimi nesúhlasí. [23]

V novembri 2018 sa ukázalo, že od 2015 pre Hlavné správy pod pseudonymom Eugen Rusnák píše Rus Jevgenij Paľcev, ktorý udržiava kontakty s pracovníkmi ruskej mediálnej skupiny Rossija Segodňa (Rusko dnes, kam patrí aj agentúra Sputnik), financovanej Kremľom. Návštevy Sputnika potvrdzujú fotografie Miloša Zverinu z januára 2018, podľa ktorého Paľcev „preberá články z týchto médií“. Európsky parlament pritom agentúru Sputnik označil za jeden z nástrojov, cez ktoré sa Kremeľ snaží „spochybniť demokratické hodnoty, rozdeľovať Európu, získavať domácu podporu a vytvárať dojem zlyhávajúcich štátov vo východnom susedstve EÚ“.[4]

Fungovanie Hlavných správ, takmer žiadnu editorskú spätnú väzbu a slabé overovanie faktov zmapoval publicista Jakub Goda, ktorý istý čas pod falošným menom pre tento denník písal.[24][25]

Zmienky v komunikácii Mariana Kočnera[upraviť | upraviť kód]

Ako „akcionár“ Hlavných správ sa v komunikácii s Norbertom Bödörom, synom šéfa bezpečnostnej služby Bonul Miroslava Bödöra cez aplikáciu Threema v marci 2018 označil podnikateľ Marian Kočner, v roku 2019 obvinený z objednávky vraždy investigatívneho novinára Jána Kuciaka s partnerkou. Kočnerovo vyhrážanie sa Kuciakovi Hlavné správy v roku 2017 prezentovali v článku s titulkom „Kočner pohrozil presstitutovi z Aktualít: Začnem sa zaujímať o tvojich rodičov a rodinu“. Kočnerova komunikácia vyvoláva podľa Martina Hanusa z denníka Postoj podozrenie, že „Hlavné správy minimálne od istého času nenadržiavali Kočnerovi iba z plezíru“. Redakcia Hlavných správ reagovala stanoviskom, že Kočner mal o kúpu Hlavných správ záujem, no jeho ponuky neboli akceptované.[26][27] Podľa dát z tzv. „Kočnerovej knižnice“ však Kočner Hlavné správy finančne podporoval a šéfredaktor Robert Sopko o tom vedel - cez WhatsApp Kočnerovi napísal: „Dík aj za podporu, čo došla na účet.“[28]

Referencie[upraviť | upraviť kód]

  1. a b c d ŠNÍDL, Vladimír. Kto riadi proruský web Hlavné správy? Muž, ktorý neodmieta ani eurofondy. dennikn.sk (Bratislava: N Press), 2016-08-02. Dostupné online [cit. 2018-11-14]. ISSN 1339-844X.
  2. HEURÉKA EVOLUTION, s.r.o. In: Obchodný register na internete [online]. Bratislava : Ministerstvo spravodlivosti SR, [cit. 2020-03-17]. Dostupné online.
  3. Heuréka evolution In: Evidencia občianskych združení [online]. Bratislava : Ministerstvo vnútra SR, [cit. 2020-03-17]. Dostupné online.
  4. a b c ŠNÍDL, Vladimír. Propagandu pre Hlavné správy píše Rus, ktorý sa chodí radiť do agentúry Kremľa. dennikn.sk (Bratislava: N Press), 2018-11-14. Dostupné online [cit. 2018-11-14]. ISSN 1339-844X.
  5. ČIŽIK, Tomáš. Russian Information Warfare in Central Europe. Published in Tomáš Čižik (ed.): Information Warfare: New Security Challenge in Europe. Bratislava: Centre for European and North Atlantic Affairs (CENAA) [online]. academia.edu, [cit. 2019-03-20]. Dostupné online. (po anglicky)
  6. LEHUTA, Michal. Zmerali dôveryhodnosť našich médií. Konšpiračné Hlavné správy skončili piate. medialne.etrend.sk (Bratislava: TREND Holding), 2018-06-14. Dostupné online [cit. 2019-04-05]. ISSN 1337-0006.
  7. RÉVÉSZOVÁ, Rebeka. Slováci a médiá: veríme im menej, najdôveryhodnejšou značkou je opäť Ta3. TREND (Bratislava: News and Media Holding), 2019-06-12. Dostupné online [cit. 2019-06-12]. ISSN 1337-0006.
  8. STRUHÁRIK, Filip. Prečo Hlavné správy tvrdia, že sú najdôveryhodnejší web, aj keď to nie je pravda?. Denník N (Bratislava: N Press), 2019-12-06. Dostupné online [cit. 2019-06-12].
  9. a b Konšpirátori.sk. Súd prikázal Konšpirátorom dočasne stiahnuť web hlavnespravy.sk zo svojej databázy. Denník N Blog (Bratislava: N Press), 2020-03-03. Dostupné online [cit. 2020-03-17].
  10. Hodnotiaca komisia [online]. Konšpirátori.sk, [cit. 2020-03-17]. Dostupné online.
  11. Konšpirátori.sk : Zoznam stránok so sporným obsahom : hlavnespravy.sk In: Wayback Machine [online]. web.archive.org, [cit. 2020-03-17]. Dostupné online.
  12. hlavnespravy.sk In: Zoznam stránok so sporným obsahom [online]. konspiratori.sk, [cit. 2020-01-07]. Dostupné online.
  13. WENERSKI, Łukasz. The Visegrad Countries and “Post-Truth” Who is Responsible for Delivering the Kremlin’s Narrative to the Czech Republic, Hungary, Slovakia and Poland? [online]. Institute of Public Affairs, 2017, [cit. 2019-03-20]. Dostupné online. (po anglicky)
  14. Hlavnespravy.sk opäť šíria FAKE NEWS (opäť účelovo klamú svojich čitateľov) [online]. mediahub.sk, 2017-01-17, [cit. 2019-03-20]. Dostupné online.
  15. Russian Influence in Central Europe [online]. Prague Security Studies Institute, [cit. 2019-03-20]. Dostupné online. (po anglicky)
  16. What Do We Know About Disinformation Websites in the Czech Republic and Slovakia? - GLOBSEC [online]. globsec.org, [cit. 2019-03-20]. Dostupné online. (po anglicky)
  17. a b c DEZINFORMÁCIE HOAXY PROPAGANDA. Hlavnespravy.sk: Postupné primiešavanie jedu [online]. Denník N, 2016-10-14, [cit. 2019-03-17]. Dostupné online.
  18. DEZINFORMÁCIE HOAXY PROPAGANDA. Hlavnespravy.sk robia z Rusov šialencov, ktorí sa neboja jadrovej vojny [online]. Denník N, 2018-02-05, [cit. 2019-03-19]. Dostupné online.
  19. DEZINFORMÁCIE HOAXY PROPAGANDA. Firmy ako… Lexus, Samsung,… podporujú šírenie lživej vojnovej propagandy [online]. Denník N, 2016-12-11, [cit. 2019-03-19]. Dostupné online.
  20. IZAK, Stefan. Image of Russia in Slovak pro-Kremlin propaganda [online]. eprints.oa.edu.ua, [cit. 2019-03-20]. Dostupné online. (po anglicky)
  21. MASARIKOVÁ, Monika. CULTURAL IDENTITY AS TOOL OF RUSSIAN INFORMATION WARFARE: EXAMPLES FROM SLOVAKIA in Science & Military 1/2018 [online]. researchgate.net, 2018-06-20, [cit. 2019-03-20]. Dostupné online.
  22. Syria attack: a predictable disinformation strategy [online]. euvsdisinfo.eu, 2017-04-20, [cit. 2019-03-20]. Dostupné online. (po anglicky)
  23. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-24358543
  24. GODA, Jakub. Pod falošným menom som písal hoaxy pre Hlavné správy. dennikn.sk (Bratislava: N Press), 2018-01-11. Dostupné online [cit. 2018-11-14]. ISSN 1339-844X.
  25. GODA, Jakub. Šéfredaktor Hlavných správ Róbert Sopko pripomína generátor faktických chýb. Denník N Blog (Bratislava: N Press), 2018-01-16. Dostupné online [cit. 2018-11-14].
  26. HANUS, Martin. Threema: Kočnerove Hlavné správy. Denník Postoj (Bratislava: Postoj Media), 2019-10-24. Dostupné online [cit. 2020-03-17]. ISSN 1336-720X.
  27. CUPRIK, Roman. Konšpiračné médiá sa stali útočiskom pre politikov. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2019-10-24. Dostupné online [cit. 2020-03-17]. ISSN 1335-4418.
  28. MADLEŇÁK, Tomáš. Kočner dotoval dezinformačný portál Hlavné správy. Šéfredaktor Sopko o tom vedel a Kočnerovi písal obdivné správy [online]. .týždeň - iný pohľad na spoločnosť, 2020-03-12, [cit. 2020-11-12]. Dostupné online.