SME

z Wikipédie, slobodnej encyklopédie
Prejsť na: navigácia, hľadanie

Súradnice: 48°08′49″S 17°07′06″V / 48,147057°S 17,118421°V / 48.147057; 17.118421

SME
Lazaretská 02.jpg
Sídlo redakcie na Lazaretskej 12 v Bratislave
Základné informácie
Typ Denník
Majiteľ Petit Press, a.s.
Šéfredaktor Beata Balogová
Zástupca šéfredaktora Jakub Filo (pre spravodajstvo a publicistiku)
Tomáš Prokopčák (pre online publikovanie)
Svetlana Kolesárová (pre magazínový obsah)
Ondrej Podstupka (pre online magazíny)
Založenie 15. január 1993
Politická príslušnosť stredopravicová liberálna
Jazyk slovenský
Náklad 39 760 ks (2016)
ISSN 1335-440X
Kontaktné údaje
Adresa Lazaretská 12,
811 08 Bratislava
Web www.sme.sk

SME je významný celoštátny denník na Slovensku, ktorý vznikol na základe protestu časti redakcie denníka Smena proti zásahom vládnej moci do jeho činnosti. Zakladajúcim šéfredaktorom bol Karol Ježík.

Vlastnícke vzťahy[upraviť | upraviť zdroj]

Investičná skupina Penta získala vo vydavateľstve Petit Press, a.s. menšinový 45-percentný podiel ešte v októbri 2014. V júni 2016 Protimonopolný úrad transakciu odsúhlasil.[1] Do konca roka 2017 sa podiel Penty zmenší na 40% po tom, čo Penta predala päťpercentný podiel na základnom imaní väčšinovému majiteľovi Prvá slovenská investičná skupina a.s. (a zároveň získala Új Szó a Vasárnap).[2]

Náklad[upraviť | upraviť zdroj]

Denník SME vychádzal v roku 2016 v náklade 39 760 kusov a vykazoval predajnosť 27 960 kusov [3]. Vychádza šesťkrát do týždňa, jeho rozsah sa pohybuje od 24 do 36 strán + nepravidelné prílohy. Zameriava sa predovšetkým na spravodajstvo z domova a zo zahraničia. Vydáva ho vydavateľstvo Petit Press a v súčasnosti patrí k najpredávanejším (3. miesto) na Slovensku[4]. Sme existuje aj v on-line podobe na portáli sme.sk, kde je časť obsahu spoplatnená.

História[upraviť | upraviť zdroj]

Denník SME vznikol v polovici januára 1993. Jeho zrod bol priamo ovplyvnený zásahom vtedajšej vládnej moci, ktorá - v tom čase štátnom denníku Smena odvolala šéfredaktora a riaditeľa. Za necelé dva týždne po tomto kroku vznikol denník SME, ktorý vyšiel prvý raz 14. januára 1993. Redakcia najprv sídlila v prenajatom dome na Mýtnej. Postupne sa SME etablovalo na trhu a v roku 1995 došlo k spätnej fúzii s denníkom Smena, ktorý už bol v tom čase sprivatizovaný.[5] Jeho vydavateľmi boli postupne Sumus, od 30. sept. 1995 VMV, Grand Press a nakoniec Petit Press a.s.[6], ktorý je aj jeho dnešným vydavateľom[7]. Významnými spoluvlastníkmi bola od 2000 do 2009 skupina Verlagsgruppe Passau, potom od 2009 do 2014 Rheinische Post Mediengruppe (Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft mbH), od roku 2014 Penta zastúpená NAMAV a dlhodobo Prvá slovenská investičná skupina a.s.[8] Petra Vajdu. [9]

Denník SME sa od svojich počiatkov venoval kritike spoločensko-politickej a ekonomickej klímy na Slovensku. Významnú časť redaktori venovali kritike činnosti slovenskej vlády Vladimíra Mečiara v rokoch 1994-1998. Kritickým momentom vydávania denníka SME bol 9. október 1995 keď ho súkromná tlačiareň Concordia odmietla tlačiť. Dôvodom bol dlh denníka tlačiarni, jej riaditeľ však odmietol aj jeho okamžité vyrovnanie. O deň neskôr SME odmietla tlačiť aj druhá bratislavská tlačiareň Danubiaprint, úzko prepojená s vládnou mocou. Denník bol preto tlačený do mája 1996 v Komárne a celý náklad bol prevážaný do Bratislavy odtiaľ ho distribučné spoločnosti expedovali.[10]

Zakladajúcim šéfredaktorom denníka SME bol Karol Ježík (tragicky umrel v decembri 1998). Od roku 1999 bol šéfredaktorom Martin M. Šimečka, ktorého v októbri 2006 nahradil Matúš Kostolný. Šimečka ako jeden z dôvodov svojho odchodu z novín označil v rozhovore pre .týždeň ovplyvňovanie novinárov SME členmi vtedajšej vlády, menovite Ivanom Miklošom.[11] Šimečka upodozrieval redaktora Petra Tótha, že pôsobil v SIS[12], čo sa nakoniec ukázalo ako pravda.

V roku 2001 začal denník ako prvé noviny na Slovensku vychádzať vo farbe. V roku 2002 fúzovalo Sme s denníkom Práca[7], ktorého značka ostala v podtitule novín (od 1995 do 1999 Sme vychádzalo s podtitulom Smena). V roku 2005 Petit Press získal aj značku zaniknutého denníka Národná obroda. Od decembra 2011 sa tlačia noviny plnofarebne.[9]

Na jeseň 2014 boli zverejnené indikácie o nepriamej kúpe vydavateľstva Petit Press Investičnou skupinou Penta. 16. októbra 2014 zverejnili Petit Press a redakcia denníka SME spoločné vyhlásenie, v ktorom oznámili, že k 15. októbru 2014 odstúpil šéfredaktor Kostolný ako aj ďalší kolegovia, spolu „významná časť redakcie“.[13] Vedením redakcie bol do 31. októbra 2014 poverený Juraj Javorský.[13] Redaktori sa snažili zabrániť ovládnutiu väčšiny Pentou: "Ak Penta ustúpi do minority, časť redakcie prehodnotí svoj postoj a zváži svoje zotrvanie v redakcii".[13] Aj na základe týchto udalostí Penta vo vydavateľstve ustúpila do minority [14]. Na základe dohody akcionárov bol vytvorený dokument, ktorý garantuje nezávislé fungovanie redakcií a novinárov v spoločnosti Petit Press, pričom dokument zakotvil princípy komunikácie medzi akcionármi a redakciami. Majoritným majiteľom denníka SME je aj naďalej Prvá slovenská investičná skupina a.s., ktorá zakladala denník SME spolu s Karlom Ježíkom, Alexejom Fulmekom (CEO spoločnosti) a ďalšími 50 redaktormi. Penta je finančným partnerom firmy NAMAV, ktorá je 45-percentným akcionárom spoločnosti Petit Press, vydavateľa SME.

20. októbra 2014 uverejnil webový portál O médiách informáciu, že v novembri 2014 začne vychádzať nový internetový denník s názvom Projekt N (neskôr premenovaný na Denník N), na čele s bývalým šéfredaktorom Kostolným a ďalšími redaktormi, ktorý odišli zo SME.[15]

Šefredaktori[upraviť | upraviť zdroj]

Názor[upraviť | upraviť zdroj]

Denník SME sa, podľa Evy Čobejovej, redaktorke Smeny, SME a .týždňa, vyprofiloval „liberálne, ekonomicky skôr napravo, ale so silným sociálnym akcentom, ktorý bol pre Karola vždy dôležitý... [prvý šéfredaktor Karol Ježík] chcel noviny kritické, poctivé a čitateľsky atraktívne a zároveň s jasným názorom“.[16]

Referencie[upraviť | upraviť zdroj]

  1. A.S., Petit Press. Úrad Pente odsúhlasil vstup do vydavateľstva Petit Press. ekonomika.sme.sk. Dostupné online [cit. 2017-05-10].
  2. Penta bude v Petit Presse slabšia. ekonomika.sme.sk (Petit Press), 21. aug 2017. Dostupné online [cit. 2017-08-21].
  3. Aktualizovaný audit predaja ABS SR - výsledky auditu ABC SR [online]. abcsr.sk, [cit. 2015-11-06]. Dostupné online.
  4. Aktualizovaný audit predaja novín - aktualne-vysledky [online]. abcsr.sk, 2016, [cit. 2016-11-19]. Dostupné online.
  5. Smena a SME spolu [online]. 29.6.1995, [cit. 2010-06-25]. Dostupné online.
  6. Petit Press, a.s. Výpis z obchodného registra SR [online]. www.orsr.sk, [cit. 2017-06-13]. Dostupné online.
  7. a b Kutláková, M. a kolektív, 2008, Ottova praktická encyklopédia Slovensko. Ottovo nakladatelství, Český Tešín, s. 499
  8. Prvá slovenská investičná skupina a.s. Výpis z obchodného registra SR [online]. www.orsr.sk, [cit. 2017-06-13]. Dostupné online.
  9. a b Martin Poláš: Sme opäť vytlačilo prvé vydanie. Oslavuje 20 rokov, medialne.trend.sk, 15. jan. 2013, Online
  10. A.S., Petit Press. Príbeh denníka SME. www.sme.sk. Dostupné online [cit. 2017-02-09].
  11. Našu frustráciu preháňame [online]. tyzden.sk, 10.1.2010, [cit. 2010-06-25]. Dostupné online.
  12. Mirka Kernová: Peter Tóth: Nemám sa za čo hanbiť, 28.10.2010, medialne.sk, Online
  13. a b c Spoločné vyhlásenie predsedu predstavenstva Petit Press a vedenia denníka SME [online]. Petit Press, 2014-10-16, [cit. 2014-10-19]. Dostupné online.
  14. Penta vo vydavateľstve ustúpila do minority.
  15. Odídenci zo SME budú mať denník Projekt N.
  16. ČOBEJOVÁ, Eva. Karol a jeho noviny. .týždeň (W Press), 01 2013,  10,  93/2013, s. 23. ISSN 1336-5932.

Pozri aj[upraviť | upraviť zdroj]

Externé odkazy[upraviť | upraviť zdroj]