SME

z Wikipédie, slobodnej encyklopédie
(Presmerované z Denník SME)
Prejsť na: navigácia, hľadanie

Súradnice: 48°08′49″S 17°07′06″V / 48,147057°S 17,118421°V / 48.147057; 17.118421

SME
Lazaretská 02.jpg
Sídlo redakcie na Lazaretskej 12 v Bratislave
Základné informácie
Typ Denník
Majiteľ Petit Press, a.s.
Šéfredaktor Beata Balogová
Zástupca šéfredaktora Jakub Filo (pre spravodajstvo a publicistiku)
Tomáš Prokopčák (pre online publikovanie)
Svetlana Kolesárová (pre magazínový obsah)
Ondrej Podstupka (pre online magazíny)
Založenie 15. január 1993
Politická príslušnosť stredopravicová liberálna
Jazyk slovenský
Náklad 39 760 ks (2016)
ISSN 1335-440X
Kontaktné údaje
Adresa Lazaretská 12,
811 08 Bratislava
Web www.sme.sk

SME je významný celoštátny denník na Slovensku, ktorý vznikol v roku 1993 na základe protestu časti redakcie denníka Smena proti zásahom vládnej moci do jeho činnosti. Zakladajúcim šéfredaktorom bol Karol Ježík. Zameriava sa predovšetkým na spravodajstvo. Vydáva ho vydavateľstvo Petit Press a v súčasnosti patrí k najpredávanejším (3. miesto) na Slovensku.[1] Sme existuje aj v on-line podobe na portáli sme.sk, kde je časť obsahu spoplatnená.

Denník SME vychádzal v roku 2016 v náklade 39 760 kusov a priemerný predaný náklad bol 27 960 kusov [2]. Vychádza šesťkrát do týždňa, jeho rozsah sa pohybuje od 24 do 36 strán + nepravidelné prílohy.

Aktuálne vlastnícke vzťahy[upraviť | upraviť zdroj]

Investičná skupina Penta získala vo vydavateľstve Petit Press, a.s. menšinový 45-percentný podiel ešte v októbri 2014. V júni 2016 Protimonopolný úrad transakciu odsúhlasil.[3] Koncom roka 2017 sa podiel Penty, zastúpenej spoločnosťou News and Media Holding[4], zmenšil[5] na 40 % po tom, čo Penta predala päťpercentný podiel na základnom imaní väčšinovému majiteľovi Prvá slovenská investičná skupina a.s. (a zároveň získala Új Szó a Vasárnap).[6]

História[upraviť | upraviť zdroj]

Denník Smena mal na základe rozhodnutia Čarnogurského vlády privatizovať francúzsky koncern Hersant. Redakcia mala vlastniť jedno percento podielu vo firme. Voľby v júni 1992 vyhral Vladimír Mečiar a privatizačné rozhodnutie bolo zrušené na jednom z prvých rokovaní vlády. Zároveň rozhodli, že Smena bude štátnou akciovou spoločnosťou, čím sa otvorili dvere k zásahom vtedajšej vládnej moci do činnosti denníka[7] (odvolanie šéfredaktora a riaditeľa). Za necelé dva týždne po tomto kroku vznikol denník SME, ktorého prvé vydanie bolo vytlačené 14. januára 1993[8]. Redakcia najprv sídlila v prenajatom dome na Mýtnej ulici.[8] Postupne sa SME etablovalo na trhu a v roku 1995 (náklad SME stúpol na 50 000[5]) došlo k spätnej fúzii s denníkom Smena, ktorý už bol v tom čase sprivatizovaný[9] Jozefom Majským. Fúziou získala Majského spoločnosť Sipox 20 % vo vydavateľstve.[8] Redakcia sa presťahovala nazad na Dostojevského rad.[8]

Vydavateľmi SME boli postupne od 1993 Sumus[10], od 30. sept. 1995 VMV (Petra Vajdu, Jozefa Majského a Reného Vochyana), potom Grand Press a od roku 2000[5] Petit Press a.s.[11], ktorý je aj jeho dnešným vydavateľom.[12] Významnými spoluvlastníkmi bola od 2000 do 2009 skupina Verlagsgruppe Passau, potom od 2009 do 2014 Rheinische Post Mediengruppe (Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft mbH), od roku 2014 Penta zastúpená NAMAV a News and Media Holding, ktorý vznikol v roku 2014. Dlhodobo väčšinovým vlastníkom bola Prvá slovenská investičná skupina a.s.[13] Petra Vajdu (od 2017 Martina Vajdu[5]).[14]

Denník SME sa od svojich počiatkov venoval kritike spoločensko-politickej a ekonomickej klímy na Slovensku. Významnú časť redaktori venovali kritike činnosti vlády Vladimíra Mečiara v rokoch 1994 – 1998. Kritickým momentom vydávania denníka SME bol 9. október 1995 keď ho súkromná tlačiareň Concordia odmietla tlačiť. Dôvodom bol dlh denníka tlačiarni, jej riaditeľ však odmietol aj jeho okamžité vyrovnanie. O deň neskôr SME odmietla tlačiť aj druhá bratislavská tlačiareň Danubiaprint, úzko prepojená s vládnou mocou. Denník bol preto tlačený do mája 1996 v Komárne a celý náklad bol prevážaný do Bratislavy odkiaľ ho distribučné spoločnosti expedovali.[15] Vydavateľstvo získalo peniaze na vlastnú rotačku z nadácie MLDF. Tlačiť SME na nej začali pred získaním týždenníka Domino efekt (v roku 1977).[8]

Zakladajúcim šéfredaktorom denníka SME bol Karol Ježík (tragicky umrel v decembri 1998). Od roku 1999 bol šéfredaktorom Martin M. Šimečka, ktorého v októbri 2006 nahradil Matúš Kostolný. Šimečka ako jeden z dôvodov svojho odchodu z novín označil v rozhovore pre .týždeň ovplyvňovanie novinárov SME členmi vtedajšej vlády, menovite Ivanom Miklošom.[16] Šimečka upodozrieval redaktora Petra Tótha, že pôsobil v SIS[17], čo sa nakoniec ukázalo ako pravda.

V roku 2001 začal denník ako prvé noviny na Slovensku vychádzať vo farbe. V roku 2002 fúzovalo Sme s denníkom Práca[12], ktorého značka ostala v podtitule novín (od 1995 do 1999 Sme vychádzalo s podtitulom Smena). V roku 2005 Petit Press získal aj značku zaniknutého denníka Národná obroda. Od decembra 2011 sa tlačia noviny plnofarebne.[14]

V roku 2011 sa SME stalo súčasťou predplatiteľského online systému Piano, ktorý zakladal a do roku 2013 riadil Tomáš Bella (do 2010 šéfredaktor Sme.sk[18]). V roku 2016 predplatiteľský systém skončil.

Na jeseň 2014 boli zverejnené indikácie o nepriamej kúpe (prostredníctvom partnerskej firmy NAMAV) vydavateľstva Petit Press Investičnou skupinou Penta. 16. októbra 2014 zverejnili Petit Press a redakcia denníka SME spoločné vyhlásenie, v ktorom oznámili, že k 15. októbru 2014 odstúpil šéfredaktor Kostolný ako aj ďalší kolegovia, spolu „významná časť redakcie“.[19] Vedením redakcie bol do 31. októbra 2014 poverený Juraj Javorský.[19] Redaktori sa snažili zabrániť ovládnutiu väčšiny Pentou: "Ak Penta ustúpi do minority, časť redakcie prehodnotí svoj postoj a zváži svoje zotrvanie v redakcii".[19] Aj na základe týchto udalostí Penta vo vydavateľstve ustúpila do minority.[20] Na základe dohody akcionárov bol vytvorený dokument, ktorý garantuje nezávislé fungovanie redakcií a novinárov v spoločnosti Petit Press, pričom dokument zakotvil princípy komunikácie medzi akcionármi a redakciami. Majoritným majiteľom denníka SME je teda aj naďalej Prvá slovenská investičná skupina a.s., ktorá zakladala denník SME spolu s Karlom Ježíkom, Alexejom Fulmekom (CEO spoločnosti) a ďalšími 50 redaktormi.

20. októbra 2014 uverejnil webový portál O médiách informáciu, že v novembri 2014 začne vychádzať nový internetový denník s názvom Projekt N (neskôr premenovaný na Denník N), na čele s bývalým šéfredaktorom Kostolným a ďalšími redaktormi, ktorý odišli zo SME.[21]

Šéfredaktori[upraviť | upraviť zdroj]

Názor[upraviť | upraviť zdroj]

Denník SME sa, podľa Evy Čobejovej, redaktorke Smeny, SME a .týždňa, vyprofiloval „liberálne, ekonomicky skôr napravo, ale so silným sociálnym akcentom, ktorý bol pre Karola [prvý šéfredaktor Karol Ježík] vždy dôležitý... chcel noviny kritické, poctivé a čitateľsky atraktívne a zároveň s jasným názorom“.[23]

Referencie[upraviť | upraviť zdroj]

  1. Aktualizovaný audit predaja novín [online]. abcsr.sk, 2016, [cit. 2016-05-11]. Dostupné online.
  2. Aktualizovaný audit predaja ABS SR – výsledky auditu ABC SR [online]. abcsr.sk, [cit. 2015-11-06]. Dostupné online.
  3. VALČEK, Adam. Úrad Pente odsúhlasil vstup do vydavateľstva Petit Press. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2016-06-17. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1335-4418.
  4. News and Media Holding [online]. Bratislava : Penta Investments, [cit. 2018-01-17]. Dostupné online.
  5. a b c d Denník Sme oslavuje 25 rokov. Stratégie (Bratislava: MAFRA Slovakia), 2018-01-15. Dostupné online [cit. 2018-01-17].
  6. PORACKÝ, Marek. Penta bude mať na SME menší vplyv, kúpi Új Szó a Vasárnap. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2017-08-21. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1335-4418.
  7. TÓDOVÁ, Monika. Riaditeľ vydavateľstva denníka SME Fulmek: Penta napadla náš hrdinský príbeh, našej kultúre nerozumie. Denník N. Dostupné online [cit. 2018-01-02].
  8. a b c d e FULMEK, Alexej. 35 obrazov zo života SME : Príbeh SME pohľadom človeka, ktorý ho zakladal a je pri ňom dodnes. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2018-01-14. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1335-4418.
  9. Smena a SME spolu. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 1995-06-29. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1335-4418.
  10. Sumus a.s., Výpis z obchodného registra SR [online]. www.orsr.sk, [cit. 2018-03-05]. Dostupné online.
  11. Petit Press, a.s. Výpis z obchodného registra SR [online]. www.orsr.sk, [cit. 2017-06-13]. Dostupné online.
  12. a b KUTLÁKOVÁ, Mária, a kol. Ottova praktická encyklopédia Slovensko. Bratislava : Ottovo nakladateľstvo, 2008. 672 s. ISBN 978-80-7360-668-8. S. 499.
  13. Prvá slovenská investičná skupina a.s. Výpis z obchodného registra SR [online]. www.orsr.sk, [cit. 2017-06-13]. Dostupné online.
  14. a b POLÁŠ, Martin. Sme opäť vytlačilo prvé vydanie. Oslavuje 20 rokov. medialne.etrend.sk (Bratislava: TREND Holding), 2013-01-15. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1337-0006.
  15. Príbeh denníka SME. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 1998-12-15. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1335-4418.
  16. ČOBEJOVÁ, Eva; MAJCHRÁK, Jozef. Našu frustráciu preháňame. .týždeň (Bratislava: W PRESS), 2010-01-10. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1336-653X.
  17. KERNOVÁ, Miroslava. Peter Tóth: Nemám sa za čo hanbiť. medialne.etrend.sk (Bratislava: TREND Holding), 2010-10-28. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1337-0006.
  18. TREND. Nominácie Manažér roka 2012: Tomáš Bella. etrend.sk (Bratislava: TREND Holding), 2012-10-17. Dostupné online [cit. 2018-01-17]. ISSN 1336-2674.
  19. a b c Spoločné vyhlásenie predsedu predstavenstva Petit Press a vedenia denníka SME. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2014-10-16. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1335-4418.
  20. TASR; PODSTUPKA, Ondrej. Penta sa dohodla s vydavateľom SME, získa menšinový podiel. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2014-11-05. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1335-4418.
  21. KERNOVÁ, Miroslava. Odídenci zo SME budú mať denník Projekt N [online]. Bratislava : omediach.com, 2014-10-20, [cit. 2018-01-15]. Dostupné online.
  22. Udalosti roku 1999. Domov.sme.sk (Petit Press). Dostupné online [cit. 2017-12-19].
  23. ČOBEJOVÁ, Eva. Karol a jeho noviny. .týždeň (Bratislava: W PRESS), 2013-01-13. Dostupné online [cit. 2018-01-15]. ISSN 1336-653X.

Pozri aj[upraviť | upraviť zdroj]

Externé odkazy[upraviť | upraviť zdroj]

  • SME.sk – internetový portál denníka SME